Stworzenie własnej marki lub otwarcie placówki franczyzowej jest bardzo częstą wątpliwością wśród osób, które chcą rozwijać swój biznes. Ci, którzy decydują się na franczyzę, zazwyczaj wybierają bezpieczeństwo i gwarantowane wsparcie, jakie oferuje ta opcja, podczas gdy ci, którzy zakładają firmę od podstaw, często realizują marzenie o posiadaniu własnego biznesu.
Ryzyko związane z franczyzą
Dla tych, którzy mają nowy pomysł na produkt lub usługę, w niezbadanej niszy rynkowej, najlepiej jest zainwestować w dobry biznesplan, dokładnie badając rynek i wszystkie możliwości. Im dokładniej przeanalizujesz rynek, tym mniejsze będzie ryzyko, choć zawsze będzie ono istniało. http://pgf-cefarm-lublin.pl/
Przekonanie, że otwarcie franczyzy jest pozbawione ryzyka, jest mitem. Każda nowa firma może ponieść porażkę z powodu problemów z zarządzaniem, złego planu biznesowego, a nawet nieprzewidywalnych czynników zewnętrznych. Jeśli nadal nie wiesz, czy wybrać między franczyzą a własnym biznesem, dowiedz się tutaj, jakie są główne różnice między tymi dwoma modelami.
Przegląd zalet i wad franczyzy
Kiedy firma rozpoczyna działalność od zera, wiele procesów jest wykonywanych metodą prób i błędów, nawet jeśli firma ma doświadczenie w tej dziedzinie. Zdobywanie klientów nie jest łatwym zadaniem: często popełnia się błędy wynikające z braku doświadczenia. Trudno jest znaleźć poważnych dostawców, ale jeszcze trudniej jest skompletować zespół talentów i zasobów ludzkich. W przypadku franczyzy zawsze znajdzie się ktoś, kto już wcześniej popełnił dany błąd i dlatego istnieje już skonsolidowany model biznesowy. Firmy zazwyczaj posiadają podręcznik operacyjny dla franczyzobiorców, który jeśli jest wiernie przestrzegany, zmniejsza szanse na popełnienie błędu o duży procent.
Wolność
Zaletą podejmowania większego ryzyka przy zakładaniu niezależnego biznesu jest wolność. Osoby, które lubią robić wszystko po swojemu i nie akceptują ograniczeń czy zasad, mogą nie dogadać się z franczyzą. W samodzielnej firmie założyciel decyduje o ofercie produktowej, cenach, punktach sprzedaży, promocjach, dostawcach, zasobach ludzkich i wszystkich innych szczegółach działalności. Ponadto, jeśli chce sprzedać markę, może to zrobić, kiedy tylko uzna to za stosowne. http://pgf-cefarm-lublin.pl/
Reklama
Franczyza ma już swoją markę ugruntowaną na rynku. Dlatego zwrot finansowy, jaki osiąga przedsiębiorca w tym przypadku, jest zwykle szybszy niż w przypadku nowego biznesu, gdzie trzeba zainwestować wystarczająco dużo w reklamę i odczekać sporo czasu, aby uzyskać lojalną klientelę. Z drugiej strony, w przypadku własnego biznesu, jeśli uda się zrealizować wyzwanie, jakim jest sława marki, bycie właścicielem jest ogromną zaletą, ponieważ biznes sam w sobie staje się wartością rynkową.
Wydatki
Początkowa inwestycja i kapitał obrotowy wymagany do rozpoczęcia działalności, czy to własnej, czy franczyzowej, zależy w dużej mierze od segmentu, działalności, lokalizacji i wielu innych zmiennych. Ogólnie rzecz biorąc, otwarcie franczyzy jest droższe, ponieważ przedsiębiorca musi uiścić opłatę licencyjną, nie wspominając o miesięcznych opłatach licencyjnych i innych zobowiązaniach przewidzianych w umowie.