Franczyza czy marka własna

Stworzenie własnej marki lub otwarcie placówki franczyzowej jest bardzo częstą wątpliwością wśród osób, które chcą rozwijać swój biznes. Ci, którzy decydują się na franczyzę, zazwyczaj wybierają bezpieczeństwo i gwarantowane wsparcie, jakie oferuje ta opcja, podczas gdy ci, którzy zakładają firmę od podstaw, często realizują marzenie o posiadaniu własnego biznesu.

Ryzyko związane z franczyzą

Dla tych, którzy mają nowy pomysł na produkt lub usługę, w niezbadanej niszy rynkowej, najlepiej jest zainwestować w dobry biznesplan, dokładnie badając rynek i wszystkie możliwości. Im dokładniej przeanalizujesz rynek, tym mniejsze będzie ryzyko, choć zawsze będzie ono istniało. http://pgf-cefarm-lublin.pl/

Przekonanie, że otwarcie franczyzy jest pozbawione ryzyka, jest mitem. Każda nowa firma może ponieść porażkę z powodu problemów z zarządzaniem, złego planu biznesowego, a nawet nieprzewidywalnych czynników zewnętrznych. Jeśli nadal nie wiesz, czy wybrać między franczyzą a własnym biznesem, dowiedz się tutaj, jakie są główne różnice między tymi dwoma modelami.

Przegląd zalet i wad franczyzy

Kiedy firma rozpoczyna działalność od zera, wiele procesów jest wykonywanych metodą prób i błędów, nawet jeśli firma ma doświadczenie w tej dziedzinie. Zdobywanie klientów nie jest łatwym zadaniem: często popełnia się błędy wynikające z braku doświadczenia. Trudno jest znaleźć poważnych dostawców, ale jeszcze trudniej jest skompletować zespół talentów i zasobów ludzkich. W przypadku franczyzy zawsze znajdzie się ktoś, kto już wcześniej popełnił dany błąd i dlatego istnieje już skonsolidowany model biznesowy. Firmy zazwyczaj posiadają podręcznik operacyjny dla franczyzobiorców, który jeśli jest wiernie przestrzegany, zmniejsza szanse na popełnienie błędu o duży procent.

Wolność

Zaletą podejmowania większego ryzyka przy zakładaniu niezależnego biznesu jest wolność. Osoby, które lubią robić wszystko po swojemu i nie akceptują ograniczeń czy zasad, mogą nie dogadać się z franczyzą. W samodzielnej firmie założyciel decyduje o ofercie produktowej, cenach, punktach sprzedaży, promocjach, dostawcach, zasobach ludzkich i wszystkich innych szczegółach działalności. Ponadto, jeśli chce sprzedać markę, może to zrobić, kiedy tylko uzna to za stosowne. http://pgf-cefarm-lublin.pl/

Reklama

Franczyza ma już swoją markę ugruntowaną na rynku. Dlatego zwrot finansowy, jaki osiąga przedsiębiorca w tym przypadku, jest zwykle szybszy niż w przypadku nowego biznesu, gdzie trzeba zainwestować wystarczająco dużo w reklamę i odczekać sporo czasu, aby uzyskać lojalną klientelę. Z drugiej strony, w przypadku własnego biznesu, jeśli uda się zrealizować wyzwanie, jakim jest sława marki, bycie właścicielem jest ogromną zaletą, ponieważ biznes sam w sobie staje się wartością rynkową.

Wydatki

Początkowa inwestycja i kapitał obrotowy wymagany do rozpoczęcia działalności, czy to własnej, czy franczyzowej, zależy w dużej mierze od segmentu, działalności, lokalizacji i wielu innych zmiennych. Ogólnie rzecz biorąc, otwarcie franczyzy jest droższe, ponieważ przedsiębiorca musi uiścić opłatę licencyjną, nie wspominając o miesięcznych opłatach licencyjnych i innych zobowiązaniach przewidzianych w umowie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]